Optimale service met een
search-gedreven site

Stahl is een marktleider in chemie die diverse markten en verschillende soorten klanten bedient. De website moet voor hen allemaal makkelijk vindbare info en soepele navigatie bieden. Stahl wil echter ook controle over de toegang en online leads genereren.

Zoekmachine-optimalisatie voor een all-in-one chemieleverancier

Voor Stahl is de grote uitdaging om een eindgebruiker die op zoek is naar informatie zo snel en effectief mogelijk op de juiste pagina te krijgen. De complexe structuur van de website, met alle Stahl business-units én markten, maakt dat echter lastig.

Het maakt navigeren ook ingewikkeld, zeker als je op zoek bent naar één specifieke chemische oplossing. Daarom werd ‘search’ het centerpiece (‘it really ties the room together’) van de website.

Dat is waar alles om draait voor ons team van developers, want dit betekent niet alleen optimalisatie voor zoekmachines, maar ook op de site zelf.

Deze optimalisatie bestaat uit een drietrapsraket voor doorzoekbaar succes.

1. De juiste chemie tussen structuur en SEO

De eerste stap binnen dit proces is SEO (search engine optimization). Bij het bouwen van de site zijn de URL’s losgekoppeld van de navigatiestructuur. Van URL en navigatiestructuur tot paginablokken is vervolgens alles gebouwd met het oog op zoekmachines. Door intensief te schakelen met de contentmakers van GI bouwden we een structuur die techniek en content samenbrengt en alle SEO-kansen benut. Het design en CMS zorgen ervoor dat klanten en prospects direct de juiste pagina aangeboden krijgen door zoekmachines als Google. Eigenlijk een soort chemie, die SEO. Alle componenten moeten kloppen voor de juiste reactie!

2. Volledig inzicht en in control met Elasticsearch voor on-page search

Een complexe sitestructuur maakt het lastig om gebruikers snel van A naar B te brengen (liever niet via Q en X). De oplossing is een super on-site search engine; daarom vind je op de homepage meteen een grote zoekbalk. We gebruiken hiervoor open-source engine Elasticsearch.

Deze customizable software biedt een aantal voordelen en mogelijkheden:

  • Complexe zoekopdrachten op tags in plaats van content, wat Stahl in staat stelt zelf de zoekresultaten te sturen.

  • Automatisch uitsluiten van irrelevante pagina’s of oude content, zodat elk zoekresultaat relevant en up-to-date is.

  • Elasticsearch is een systeem dat zelf bijleert en dus ontwikkelt. Stahl blijft echter in control en kan de zoekfunctie configureren en resultaten sturen.

  • Uitgebreid inzicht in je zoekdata, wat verkeer meetbaar maakt en input levert voor verdere optimalisatie van de website. Geen wonder dat Uber en Netflix dezelfde search engine gebruiken, toch?


Voer je salesteam leads met ActiveCampaign

Stahl ziet de website als een funnel, die business moet opleveren. Dat is waar de meeste websites voor zijn. We hebben de site dan ook zo ontworpen dat alle gebruikers uiteindelijk bij een contact- of downloadverzoek uitkomen. Deze wordt vervolgens meteen verwerkt in het marketing automation-systeem ActiveCampaign. Dit systeem automatiseert het funnel-proces en stuurt de potentiële leads door naar het salesteam. Zo kunnen zij weer nieuwe business genereren voor het bedrijf. Dat is het einddoel.

Complete design vrijheid voor je pagina’s

Daar bleef het natuurlijk niet bij. Zo vind je naast de eenvoudige hoofdnavigatie ook op elke landingspagina een sticky menu. Alles om het de gebruiker makkelijk te maken en te zorgen dat elke route altijd voorhanden is. Hetzelfde geldt voor de designfuncties in het CMS.

Omdat beeld centraal staat op de website, kunnen de contentmakers zelf pagina’s bouwen met blokken die je eenvoudig kunt aanpassen, verwijderen of verplaatsen in October CMS voor een aangepaste lay-out. De afbeeldingen zijn wel een uitdaging, omdat ze je website zwaar en traag kunnen maken.

Daarom hebben we code geschreven voor een uploadfunctie die afbeeldingen comprimeert zonder kwaliteitsverlies. Dit stukje slimme techniek zorgt ervoor dat de pagina sneller laadt, wat stiekem je SEO weer een boost geeft!

If it can be imagined, It can be created (and found)

Stahl heeft nu een nieuwe website, die de organisatie laat zien als marktleider met chemische oplossingen voor diverse materialen, producten en industrieën. Deze wereldwijde speler heeft als motto: ‘if it can be imagined, it can be created’. En nu ook online gevonden worden dus!

Wil jij je online zichtbaarheid vergroten?

Wil jij je online zichtbaarheid vergroten, meer verkeer naar je website krijgen en leads genereren post-GDPR? Neem dan contact op met Claudia.

Zij kan jou daar meer over vertellen hoe wij dit voor Stahl hebben gedaan.

Claudia Angenent
Data operations manager | Technisch Online Project Manager