Met lef de user experience van je website op 1 zetten

Durf jij ervoor te kiezen om echt de focus te leggen op de user experience van je website Dat is namelijk exact wat Not on Paper deed voor Sparke & Keane. Deze professionals zijn actief op het gebied van Strategy Consulting, Project & Program Management, Finance & Control, Business Intelligence en Digital Transformation. Ze leiden mensen op en geloven in het concept van ‘omdenken’. Deze manier van denken passen ze dan ook regelmatig toe in de meest uitdagende situaties. Net als wij. Dus toen ze met de vraag kwamen voor een uitgesproken website met lef, voor een net zo uitgesproken doelgroep, konden wij natuurlijk geen nee zeggen.

Een goed strategisch begin is het halve werk

Net als Sparke & Keane zijn wij bij Not on Paper altijd op zoek naar oplossingen voor de meest complexe vraagstukken. Voor dit specifieke vraagstuk kregen we hulp van GI | Creative Branding Agency, ons zusterbedrijf die voor aanvang alle ins-and-outs wist te delen. Zij waren namelijk verantwoordelijk voor Sparke & Keane’s strategische basis, waaronder het invullen van een merkencirkel, het ontwikkelen van de personas, het bepalen van de (gewenste) customer journey en het creëren van de visuele identiteit. Door nauw met GI samen te werken stonden we direct met 10-0 voor. We hadden namelijk perfect inzichtelijk waar de wensen en behoeften van de verschillende doelgroepen lagen, en waar de website dus aan moest voldoen. Aan Not on Paper de taak om, op basis van de uitgesproken visuele stijl, de belangrijkste (technische) requirements en de opgestelde user stories, tot een gestroomlijnd resultaat te komen.

Focus op flexibiliteit en gebruikersgemak

Sparke & Keane maakte voor hun bestaande website gebruik van Wordpress. Echter was dit type CMS niet flexibel genoeg voor de wensen die er lagen. Daarom adviseerden wij om voor de nieuwe website Statamic te gebruiken. Dit type CMS is zeer gebruiksvriendelijk en biedt alle vrijheid om Sparke & Keane’s trainingen en openstaande vacatures onder de aandacht te brengen, maar ook om de huisstijl op de juiste manier te implementeren. Deze huisstijl bevat namelijk veel uitgesproken, felle kleuren die enkel in specifieke combinaties resulteren in de juiste leesbaarheid. En dat was niet de enige uitdaging…

Een seamless ervaring met een persoonlijke touch

Naast dat de opbouw van de website visueel moest kloppen om het juiste merkgevoel weer te geven, was de persoonlijke flow van de bezoeker minstens zo belangrijk. De gewenste conversie voor Sparke & Keane lag namelijk op het aanmelden voor trainingen, reageren op vacatures en het direct contact opnemen. Daarom implementeerden we meerdere functionaliteiten om de conversieprocessen te stroomlijnen en de gebruikerservaring te verbeteren:

  • Waar op de oude website van Sparke & Keane een online training enkel bestond uit tekst, is er nu een Sparke & Keane trainer/professional gekoppeld aan de training. Hierdoor weten potentiële deelnemers meteen wie ze voor zich krijgen.

  • Wanneer een bezoeker zich aanmeldt voor een training, wordt er direct een mail gestuurd naar de administratie van Sparke & Keane. Daarnaast ontvangt de aanvrager ook een mail dat hij of zij is ingeschreven en dat er voor de volledigheid nog een aantal gegevens nodig zijn. Deze worden pas in een vervolg mail opgevraagd om de aanmelding van de training zo laagdrempelig mogelijk te houden.

  • Zodra de training vol zit kan de Sparke & Keane trainer in kwestie deze handmatig sluiten. In plaats van de aanmeldknop verschijnt er nu een button om op de wachtlijst geplaatst te worden. Een efficiënte manier om de doelgroep aan Sparke & Keane te blijven verbinden, ondanks dat ze niet direct verder geholpen kunnen worden.

  • De bezoeker kan direct een afspraak inplannen met een specifieke Sparke & Keaner door de ‘afspraak inplannen’ knop. Een Calendly koppeling zorgt er dan automatisch voor dat er een mail gestuurd wordt naar zowel de aanvrager als de desbetreffende Sparke & Keaner. Hierin staat een link waarmee de ontvanger de afspraak in zijn of haar eigen agenda kan zetten. Bij de Sparke & Keaner wordt dit automatisch verwerkt in de gekoppelde agenda.

  • Mocht de bezoeker liever teruggebeld worden, dan kunnen zij een ‘bel mij’ formulier invullen. Deze komt direct bij de juiste Sparke & Keaner terecht, die zelf kan bepalen wanneer hij of zij deze persoon terugbelt.

  • Daarnaast maken de diverse lay-out blokken het makkelijk om relevante content flexibel te koppelen. Zo kan een casepagina bijvoorbeeld uitgebreid worden met relevante andere cases of bijpassende trainingen.

Ondanks dat veel van deze processen zich achter de schermen afspelen, leveren ze een enorme positieve bijdrage aan de beleving en het gebruikersgemak van de website. Zo boosten ze niet alleen de perceptie van het merk, maar verlagen ze ook actief de drempel om contact op te nemen en om in contact te blijven.

Verhoog je conversie door een persoonlijke benadering

Ben jij ook op zoek naar manieren om de gebruikersflow van jouw website te optimaliseren, zowel voor als achter de schermen? Dan kijken we graag met je mee: van mogelijke technische koppelingen die processen direct stroomlijnen, tot slimme UX-oplossingen die jouw doelgroep (nog) meer aan je merk verbinden. Nieuwsgierig geworden?

Neem dan contact op voor meer informatie!

Claudia Angenent
Data operations manager | Technisch Online Project Manager